HDR φωτο στο linux (καί ένα χρήσιμο script γιά το Gimp)

alfisti | Τετ, 12/29/2010 - 22:39 | 4' | 4

Με τον όρο Dynamic Range, εννοούμε το εύρος φωτεινότητας που μπορούν να καλύψουν οι φωτογραφικές μηχανές.

Καί αυτό δυστυχώς είναι αρκετά μικρό, μη μπορώντας να καταγράψουν όλες τις διακυμάνσεις φωτεινότητας. (Αυτό συμβαίνει γιά διάφορους λόγους καί ο κυριότερος είναι ότι οι jpeg φωτογραφίες αποθηκεύουν 8 bit φωτεινότητας ανά χρώμα, δηλαδή 256 διαφορετικές τιμές μόνο, ενώ το ανθρώπινο μάτι βλέπει χιλιάδες.)

Χαρακτηριστικό το παράδειγμα, πού τραβώντας μία φωτογραφία μέσα από ένα δωμάτιο, με το θέμα μας να είναι εκτός τού δωματίου, θα έχουμε σωστό ή το δωμάτιο ή τον εξωτερικό χώρο.


Το HDR (High Dynamic Range), είναι η τεχνική πού επιτρέπει την καταγραφή μεγαλύτερου εύρους μεταξύ σκοτεινών καί φωτεινών περιοχών.

Θα τραβήξουμε διαδοχικές φωτογραφίες από το θέμα μας με διαφορετικές τιμές έκθεσης (εδώ ένα τρίποδο ή άλλο σταθερό σημείο είναι πολύτιμος βοηθός, αφού οί φωτο πρέπει να είναι οί ίδιες). Σε κάθε μία, θα έχουμε αλλάξει την φωτεινότητα, αλλάζοντας τις τιμές έκθεσης (EV κατά 1  stop την φορά). Έτσι θα έχουμε μία φωτο σύμφωνη με την φωτομέτρηση της μηχανής μας, μία άλλη με σωστά τα λευκά/φωτεινά μέρη αλλά πολύ σκούρα έως μαύρα τα σκοτεινά, μία με σωστά τα σκοτεινά μέρη καί "καμένα" τα λευκά. 
Στην συνέχεια θα χρειαστούμε το Qtpfsgui. (Στο ubuntu υπάρχει καί στο software center).

Στο οποίο θα φορτώσουμε όλες τις φωτο πού τραβήξαμε, καί το αποτέλεσμα θα είναι μία σωστά φωτισμένη φωτο.(Μόνο ... προσοχή. Κάνουμε save σαν HDR preview.)

 

 

Στήν ουσία, αυτήν την τεχνική, "εκμεταλεύεται" καί ένα script γιά το Gimp.

Το Fake HDR.

Το οποίο θα προσπαθήσει να μετρήσει την διαφορά φωτεινότητας στα μέρη μιάς φωτογραφίας καί να την αποδώσει καλύτερα (το αν θα την αποδώσει καί "πιστά" είναι μιά άλλη ιστορία καί καθαρά θέμα προσωπικού γούστου καί "ματιάς". -Πολλοί είναι αυτοί πού φτάνουν το HDR στα άκρα παίρνοντας σαφώς ψεύτικες, αλλά "παραμυθένια" όμορφες φωτο-). Ίσως με αυτό το scriptάκι σώσετε εκείνο το σκοτεινό πορτραίτο.
Αφού το κατεβάσουμε, θα το βάλουμε στον φάκελο /home/username/.gimp-2.x

Όταν ανοίξουμε το Gimp θα είναι στο tab Script-Fu

 

          

 

http://qtpfsgui.sourceforge.net/

http://registry.gimp.org/node/11776

Δώσε αστέρια!
Σχόλια

Ωραίος ο alfisti κ πολύ χρήσιμα τα κολπάκια!!

Να πω όμως 2 πραγματάκια που νομίζω δεν είναι σωστά δοσμένα:

1) O αισθητήρας μιας φωτογραφική μηχανής (κ όχι το jpeg, png, tiff, κλπ) είναι που χρησιμοποιεί 8 bit ανά χρώμα, δηλαδή 256 (2^8) διαφορετικές τιμές έντασης. Αυτό γίνεται για το κόκκινο, το πράσινο κ κ το μπλέ (RGB), με αποτέλεσμα να μπορούμε να αναπαραστήσουμε 2^(8+8+8)=2^24=16777216 χρώματα. Το ανθρώπινο μάτι από την άλλη δεν είμαστε σίγουροι πόσα ακριβώς χρώματα μπορεί να αντιληφθεί, αλλά πιθανολογείται ότι είναι κ αυτό της ίδιας τάξης (δεκάδες εκατομμύρια). Υπάρχουν φυσικά κ αισθητήρες με πάνω από 8bit, αλλά είναι για καθαρά επιστημονικές εφαρμογές (ιατρικά όργανα, όργανα μετρήσεων, διαστημικά τηλεσκόπια κλπ κλπ). Επίσης, η ίδια η οθόνη του υπολογιστή σας δεν μπορεί να δείξει πάνω από 8bit ανά χρώμα, ό,τι αισθητήρα κ αν είχε η φωτογραφική σας. Υπάρχουν ελάχιστες οθόνες που μπορούν, αλλά κ πάλι δεν είναι καταναλωτικά προϊόντα.

2) Ο λόγος που το ανθρώπινο μάτι "αποδίδει" καλύτερα από μια φωτογραφική μηχανή (αλλά όχι τέλεια) σε σκηνές όπως αυτή που περιγράφει ο alfisti (μέσα από δωμάτιο με το θέμα έξω από το δωμάτιο), είναι ότι το ανθρώπινο μάτι -σε αντίθεση με τον φωτογραφικό αισθητήρα- λειτουργεί "λογαριθμικά" (κατά προσέγγιση). Για όποιον δεν κατάλαβε, με απλά λόγια σημαίνει ότι το μάτι μας έχει καλύτερη ανάλυση σε χαμηλούς φωτισμούς (είναι πιο ευαίσθητο - δίνει περισσότερα bit αν το θέλετε), ενώ σε έντονους φωτισμούς λειτουργεί πιο προσεγγιστικά (λιγότερα bit). Η φωτογραφική μηχανή από την άλλη, έχει γραμμική απόκριση, που σημαίνει ότι οποιαδήποτε αύξηση στην ένταση ενός χρώματος, προκαλεί αντίστοιχη αύξηση στη τιμή που καταγράφει η μηχανή (κοινώς, είναι "χαζή"). Φυσικά το μάτι μας κάνει κ πολλά άλλα θαυμαστά που βοηθούν στο τελικό αποτέλεσμα, αλλά δεν είναι επί του παρόντος.

Με το να παντρεύουμε φωτογραφίες από το ίδιο θέμα με διαφορετικές ρυθμίσεις, προσομοιώνουμε αυτό που κάνει το μάτι μας. Φυσικά κ το μάτι μας δεν είναι τέλειο, για αυτό κ ισχύει αυτό που λέει ο alfisti, ότι δηλαδή το υπερβολικό HDR κάνει τη φωτογραφία πανέμορφη, αλλά μη αληθοφανή (όπου "αλήθεια"=ό,τι εμείς αντιλαμβανόμαστε ως αληθινό, κοινώς μεγάλη φιλοσοφική κουβέντα).

Κι αν μετά από αυτά κάποιος αναρωτιέται γιατί δεν κυκλοφορούν αισθητήρες με λογαριθμική απόκριση, η απάντηση είναι ότι το θέμα αυτό ερευνάται τα τελευταία χρόνια από πολλά πανεπιστήμια, κ έχουν φτιαχτεί κάποια προτότυπα, τα οποία είναι υποσχόμενα, αλλά ταυτόχρονα φαίνεται ότι τα νέα κυκλώματα εισάγουν υπολογίσιμο θόρυβο στην εικόνα (κοινώς η τεχνολογία δεν είναι 100% έτοιμη ακόμα). Προς το παρόν, κάποιες μηχανές κάνουν HDR από μόνες τους, τραβώντας πολλαπλές φωτό κ συνδυάζοντας τες οι ίδιες.

Συμφωνώ -φυσικά-  :)

Απλά, προτίμησα μία χοντρική προσέγγιση τού πως καί γιατί, επειδή είμαστε σε λινουξοφόρουμ καί σε φωτοφόρουμ.

Σκοπός ήταν -στην ουσία- το Qtpfsgui.

Από κεί κ πέρα οί αναφορές γιά hdr στο διαδίκτυο είναι πάμπολλες.

(Γι' αυτό αναφέρω απλά το save as hdr preview καί δεν έγραψα -μετά από λίγη σκέψη- ότι αν σώσουμε ένα hdr (exr) αρχείο δεν θα έχουμε απλά τι να το κάνουμε στην οθόνη μας αφού θα είναι 32μπιτο, ενώ το 8μπιτο jpg πού θα πάρουμε με αυτόν τον τρόπο θα είναι αυτό πού μας ενδιαφέρει στην ουσία).

Θα συμφωνήσω απόλυτα ότι αυτό με τα 256 χρώματα είναι μάλλον λάθος διατυπωμένο   :)

Πολύ ενδιαφέρον κολπάκι, αλλά ρε σεις , έριξα το σκριπτάκι μέσα στο gimp και δεν μου το εμφανίζει και άς έκανα και refresh  τα σκριπτάκια.

Μήπως δεν το έκανα σωστά?   Απλά έριξα το ....   ώπα θα χορέψουμε τώρα, μήπως είναι το dodge burn ?

το αποσυμπίεσες?

(κι άλλη παράλειψή μου).

θα το βρείς κάτω από το Script-Fu.