Φτιάχνοντας μια κοινότητα

dimitris | Κυρ, 01/13/2008 - 23:05 | 7' | 19

Οι περισσότερες κοινότητες χρηστών ακολουθούν μια τυπική συνταγή - οι αρχάριοι ρωτούν, και ένα επίλεκτο τμήμα έμπειρων απαντούν. Όμως με αυτό τον τρόπο η κοινότητα αναπτύσσεται αργά, ενώ μένει και ένα τεράστιο κενό στη μέση του φάσματος των χρηστών, όπου οι περισσότεροι αποχωρούν. Αν θέλουμε να έχουμε πιο ενεργούς τους αρχάριους και τους μέτρια προχωρημένους χρήστες (και να μεγαλώσουμε το ποσοστό αυτών που απαντούν), πρέπει νωρίτερα να τους ωθούμε να απαντούν αντί μόνο να ρωτούν. Αλλά αυτό αφήνει δύο μεγάλα ερωτηματικά: (1) Πως τους κινητοποιούμε; (2) Πως τους αποτρέπουμε απ'το να δίνουν πρόχειρες απαντήσεις; Για την ακρίβεια αυτό δεν είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα στις πιο πολλές κοινότητες χρηστών. Εκεί που πραγματικά χαλάει η δουλειά είναι όταν ένας νέος ή αρχάριος χρήστης κάνει μια "χαζή" ερώτηση. Οι πιο αλληλέγγυες και ευημερούσες κοινότητες έχουν μια κουλτούρα που ενθαρρύνει τους χρήστες να ρωτούν. Ακολουθούν μια πολιτική χαμηλής ή καθόλου ανοχής στην ειρωνία και γελοιοποίηση, την οποία οι διαχειριστές επιβάλλουν με αυστηρότητα. Με άλλα λόγια, αναγκάζοντας όλα τα μέλη να είναι επαρκώς ευγενικά προς τους νέους, οι αρχάριοι νιώθουν ελεύθεροι να κάνουν ερωτήσεις και δε χρειάζεται να τις ξεκινούν με το "Ξέρω οτι μάλλον είναι χαζή ερώτηση, αλλά...". Ακριβώς αυτή η ιδέα οδήγησε στη δημιουργία του javaranch... Το 1997, το newsgroup comp.lang.java ήταν πολύ άσχημο μέρος για να ρωτά κανείς. Ακόμα κι αν ήσουν αρκετά γενναίος για να κάνεις μια προφανώς ανόητη ερώτηση, η κοροϊδία που εισέπραττες ήταν αρκετή ώστε να μη το ξαναεπιχειρήσεις. Και χωρίς ερωτήσεις από τα μέλη, η κοινότητα εξαφανίζεται. Αλλά οι περισσότερες κοινότητες χρηστών -ιδίως οι καινούργιες- δεν έχουν τόσο ανάγκη από άτομα που ζητούν βοήθεια, αλλά από ανθρώπους που να θέλουν να βοηθήσουν τους νέους. Όταν οι ερωτήσεις μένουν αναπάντητες, η κοινότητα δεν μπορεί να αναπτυχθεί. Επομένως το πραγματικό πρόβλημα είναι το πως περισσότεροι χρήστες θα απαντούν ερωτήσεις. Το να καλλιεργείς την πεποίθηση οτι "δεν υπάρχουν χαζές ερωτήσεις" είναι μόνο μέρος της λύσης. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι μια αντίληψη οτι "δεν υπάρχουν χαζές απαντήσεις". Ο καλύτερος τρόπος να μεγαλώσει μια κοινότητα είναι όταν ακόμη και οι αρχάριοι αναλαμβάνουν να απαντούν ερωτήσεις. Όσο πιο πολύ δραστηριοποιούνται, τόσο περισσότερο πιθανό είναι να δείξουν επιμονή στις δυσκολίες που οι ίδιοι θα συναντήσουν. Και γνωρίζουμε οτι όταν κάποιος διδάσκει ή εξηγεί κάτι σε κάποιον άλλο, τούτο διευκολύνει τον ίδιο να κατανοήσει και να εμβαθύνει στο αντικείμενο. Το πρόβλημα βέβαια είναι οτι οι αρχάριοι είναι... αρχάριοι. Συνεπώς, ορίστε μερικές αρχές που ακολουθεί το javaranch, μια από τις πιο επιτυχημένες κοινότητες χρηστών στον πλανήτη (750.000 μεμονωμένοι επισκέπτες κάθε μήνα).

  1. Ενθάρρυνση των νεότερων χρηστών -ιδίως αυτών που ενεργητικά ρωτούν- να προσπαθήσουν να απαντούν ερωτήσεις Πρέπει να διασφαλιστεί οτι οι παλιοί δεν φαίνονται στην κοινότητα ως "αυτοί που τα ξέρουν όλα". Ενίοτε θα πρέπει ακόμα και να συγκρατήσεις τους έμπειρους, ώστε οι λιγότερο έμπειροι να βγούν μπροστά και να επιχειρήσουν να απαντήσουν.
  2. Οδηγίες για το πως απαντώνται οι ερωτήσεις. Να υπάρχουν άρθρα, συμβουλές, κλπ. για το πως απαντώνται ερωτήσεις, πράγμα που βοηθά τους χρήστες να επικοινωνούν καλύτερα μεταξύ τους.
  3. Πείτε στους χρήστες οτι μπορούν να μαντέψουν και λίγο, αρκεί να το ξεκαθαρίζουν
  4. Υιοθέτηση μιας κουλτούρας ευγένειας προς τις απαντήσεις των άλλων Δεν πρέπει να επιτρέπεται σε άλλους συμμετέχοντες (ιδίως τους πιο έμπειρους χρήστες) να ειρωνεύονται την απάντηση κανενός άλλου. Πολλά τεχνικά forum είναι ιδιαίτερα σκληρά, και επιτρέπουν στους παλιούς να λένε πράγματα του τύπου: "Άμα νομίζεις οτι είναι έτσι, καλύτερα μην απαντάς καθόλου. Τι προγραμματιστής είσαι εσύ; Κάτσε σπίτι σου καλύτερα, άσχετε!".
  5. Να μάθουν οι προχωρημένοι χρήστες (συμπεριλαμβανομένων των διαχειριστών) πως να διορθώνουν μια λάθος απάντηση χωρίς να θίγουν αυτόν που την έδωσε Μηδενική ανοχή στους είρωνες. Μόνο ένας αρκεί για να διώξει από την κοινότητα τον αρχάριο.
  6. Επανεξέταση της θέσης των μελών στην κοινότητα Υπάρχει ένας σαφής τρόπος για τα νέα μέλη της κοινότητας να ανέβουν την ιεραρχία; Υπάρχουν συγκεκριμένα "επίπεδα";

Όλα αυτά βεβαίως αφορούν μια κοινότητα χρηστών -ανθρώπων που χρησιμοποιούν ένα συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία- και όχι την κάθε κοινότητα. Σίγουρα υπάρχουν πολλά φόρουμ, π.χ. πολιτικής ή αθλητικών ομάδων, όπου μια κουλτούρα ευγένιας δεν είναι απαραίτητη και πιθανά να είναι και αδύνατο να υπάρξει.

Aρθρο από το blog της Kathy Sierra. Προσαρμογή στα ελληνικά από τους Θοδωρή Λύτρα και Λευτέρη Κοσμά. Αυτό το κείμενο τελεί υπό την άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5.

Δώσε αστέρια!

MO: 5 (ψήφοι: 1)

Σχόλια

Αυτό που θέλει να πει η ποιήτρια, φίλες και φίλοι, φορουμίτες και φορουμίτισες του LF, είναι:

"ΑΠΑΝΤΑΤΕ ΚΑΙ ΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΛΛΩΝ ΑΚΟΜΑ ΚΙ ΑΝ ΔΕΝ ΞΕΡΕΤΕ ΤΙΠΟΤΕ! ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΜΑΝΤΕΨΤΕ!"

"ΜΕ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΑΣ, ΩΦΕΛΟΥΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΟΣΟΙ ΛΥΣΟΥΝ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΟΥΣ!"

Όπως έλεγε και ο Hawking σε ένα αγαπημένο μουσικό άσμα:

"All we have to do, is to keep talking..."

εν προκειμένω "all we have to do, is to keep writing..."

ΟΚ, αφού το ξεκίνησες (και με δεδομένο ότι είναι κομματάρα  από τις λίγες της ύστερης μετά Waters εποχής) ας βάλω και ένα "όχι τυχαίο" url με όλη τη δισκογραφία και τα lyrics:
http://nicomedia.math.upatras.gr/~oxy/music/floyd.htm

Moυ ειχε ξεφυγει αυτο!! Κολλησα μεχρι τις 2+ εχθες το βραδυ!! Πολυ καλο site!!  Για κανε & αλλες... ενδιαφερουσες προτασεις!! (μη να ανοιγαμε κανενα thread, εκει στα γενικα??)

ελα ντε... ενα spam forum ψιλοχρειαζεται νομιζω (ή κατι σε "γενικα" ή off topic forum) οχι τπτ αλλο, αλλα βοηθαει να μενουν τα μελη περισσοτερη ωρα στη σελιδα (εκ πειρας... ετσι συμβαινει παντα)
....Για σκεφτειτε το 

Φίλε Δημήτρη διαβάζοντας όλα αυτά που έγραψες,

αισθάνομαι πιο ανακουφισμένος,και δεν αναχώνομαι όταν

θέλω να κάνω μια ερώτηση ή όταν είναι να απαντήσω σε

κάποια

Χρήστος(Ένας αρχάριος)

πολύ ωραίο κείμενο και πολύ σωστό!

"Imagination is more important than knowledge.” , Albert Einstein.

dimitris]

Αυτό που θέλει να πει η ποιήτρια, φίλες και φίλοι, φορουμίτες και φορουμίτισες του LF, είναι:

"ΑΠΑΝΤΑΤΕ ΚΑΙ ΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΛΛΩΝ ΑΚΟΜΑ ΚΙ ΑΝ ΔΕΝ ΞΕΡΕΤΕ ΤΙΠΟΤΕ! ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΜΑΝΤΕΨΤΕ!"

Δεν μπορώ να φανταστώ, πώς θα γίνει αυτό !!!

Να απαντήσω σε ερώτηση αρχάριου ενω είμαι άσχετος ;!;!;!

Δεν το βρίσκω καθόλου σωστό.Κι' αν εφαρμόσει ό,τι χαζομάρα του πώ και κάνει μαντάρα το λειτουργικό του ;;;;

Συγνώμη, παιδιά, αλλά διαφωνώ απολύτως.

Μερικες σκεψεις σχετικα με το θεμα, με αφορμη το ποστ του ploiaxos

Το θεμα ειναι ομως οτι οι περισσοτερες απαντησεις που δινονται στο φορουμ ειναι αποτελεσμα.. μαντεματος και google ακομα και αν αυτες προερχονται απο "εμπειρους" χρηστες.

Νομιζω παντως οτι αμα εισαι "ασχετος" οπως λες (που ολοι ημασταν καποτε) το πιο πιθανο ειναι οτι ...δεν εχεις τις γνωσεις να κανεις μανταρα το λειτουργικο σου. Δεν ξερεις τι να πειραξεις, αλλα και ουτε τι πρεπει να μαντεψεις.

Προφανως ομως το αρχικο ποστ λεει οτι οταν αρχισουμε να αποκταμε μια μικρη εμπειρια, πρεπει να αρχισουμε να δινουμε απαντησεις. Οχι χωρις να ξερουμε τιποτα, οχι ομως και να δινει απαντησεις μονο η "ελιτ".  Γιατι η ελιτ συνήθως εχει αποκοπει απο τα προβληματα του απλου χρηστη και τις περισσοτερες φορες σνομπαρει η μιλαει με ασχημο τροπο και τελικα κανει κακο στη κοινοτητα (Δεν μιλαω γι'αυτο το φορουμ, ευτυχως δεν ειμαστε ετσι).

Teddy]

...δεν εχεις τις γνωσεις να κανεις μανταρα το λειτουργικο σου. Δεν ξερεις τι να πειραξεις, αλλα και ουτε τι πρεπει να μαντεψεις.

Δύο φορές τό 'χω κάνει μαντάρα, και δυό φορές το έχω ξαναεγκαταστήσει.Αλλα δεν με νοιάζει, 20' δουλειά είναι.

Teddy]Γιατι η ελιτ συνήθως εχει αποκοπει απο τα προβληματα του απλου χρηστη και τις περισσοτερες φορες σνομπαρει η μιλαει με ασχημο τροπο και τελικα κανει κακο στη κοινοτητα

Ν' αγιάσει το στόμα σου !!

 Οι Λινουξάδες πρέπει να γίνουν φιλικοί με τον αρχάριο (και πιθανώς καλοπροαίρετο χρήστη).

Teddy](Δεν μιλαω γι'αυτο το φορουμ, ευτυχως δεν ειμαστε ετσι).

Χε, χε, ξέρω ένα τέτοιο φόρουμ.

 

Όχι, άστο.. Αν αρχίσουμε να θάβουμε θα ξεπεράσουμε τις 5-6 σελίδες που είχε το θέμα του "Μονομάχου"...

Στο θέμα μας τώρα...

Έχοντας σαν παράδειγμα το πόστ αυτό,  ο νέος χρήστης, ρωτάει δυο απλά πραγματάκια, που όλοι όσοι έχουν δουλέψει λίγο σε gnome/ubuntu το ξέρουνε (δεν είμαι ένας απο αυτούς), ένα ερώτημα ακόμα που σηκώνει συζήτηση (για τους players) και ένα που πράγματι έχει να κάνει με κάποιο πιθανό κόλλημα του "μονομάχου" ή οτιδήποτε άλλο (με τα wallpapers). Τελικά η απάντηση ήρθε στα δυο πρώτα όχι απο κάποιον αρχάριο-μέσο χρήστη αλλά απο τον δημιουργό της διανομής. Ενώ σίγουρα όλο και κάποιος θα μπορούσε να απαντήσει, γρήγορα και σωστά.. Δηλαδή ναι μεν απαντήθηκε, αλλά οχι απο έναν χρήστη ενδιάμεσο ή μέσο, αλλά απο έναν πολύ πιο έμπειρο. 

 

Και φτάνουμε στο κύριο... Διαλέχτε και πάρτε: σε μια "χαζή" ερώτηση ενός "άσχετου χρήστη": 

1)Τον αγνοείς. Ας το ψάξει στο google.

2)Αφού τον καλωσορίσεις, του λες με πολλά κιλά ευγένειας "διάβασε το faq και ψάξε στο google αντί να ρωτάς τόσο απλά πράγματα που τα ξέρει και η κουτσή Μαρία, εδώ κάνουμε σοβαρή και ευγενική δουλειά και είμαι και moderator παρεπιπτόντως, οπότε σου κάνω ευγενικές συστάσεις γιατί διαταρράσεις την ομαλή λειτουργία του φόρουμ, όλα αυτά ευγενικά πάντα".  Αν δεν λυθεί δίνεις ένα link που περιέχει την απάντηση κάπου στην 15η σελίδα.

3)Αφού τον καλωσορίσεις, του απαντάς όταν έχεις χρόνο. 

4)Αφού τον καλωσορίσεις, του απαντάς όταν έχεις χρόνο και εξηγείς τι κάνει η κάθε εντολή ή το δίνεις με πολύ απλό τρόπο ωστε ο χρήστης να μπορεί να το αναπαράγει (βλ γραφικό περιβάλλον και όχι κονσόλα). Ακόμα και αν του δώσεις ξερά 5 εντολές του εξηγείς τον λόγο για τον οποίο το κάνεις αυτό, πχ δεν ξέρεις άλλον τρόπο. 

5)Η απάντηση έρχεται απο έναν επίσης "άσχετο χρήστη" που προχθές έψαχνε το ίδιο πράγμα και το βρήκε (ή το έψαξε αλλά δεν βρήκε λύση), άρα θα το πει και κατανοητά. Και ακόμα και αν η απάντηση είναι λάθος ή είναι ένα ξερό link, ο χρήστης με το πρόβλημα βλέπει οτι αυτός που του απάντησε έχει γράψει μόνο 10 posts, δεν απογοητεύεται και παίρνει κουράγιο. Και επειδή υπάρχουν πολλοί χρήστες με λίγο-πολύ παρόμοια προβλήματα (προσαρμογής ή όχι) τα περισσότερα προβλήματα βρίσκουν λύση. Αν το πρόβλημα συνεχίζει να υπάρχει, οι πιο έμπειροι θα βοηθήσουν στην λύση.

 

Λοιπόν... τι προτιμάτε?

 

Αυτά.... Δεν είπα κακοπροαίρετα κάτι για να κράξω τον οποιονδήποτε. Απλά αποτυπώνω μια κατάσταση, με τις καλύτερες προθέσεις. Και δεν απευθύνομαι σε αυτούς που σκόπιμα δεν απαντάνε/δεν βοηθάνε. Το θέμα είναι οτι μερικοί νομίζουν οτι με το να κράξεις "ευγενικά" βοηθάνε τους νέους χρήστες/την κοινότητα. Όχι, δεν βοηθάει.

Μερικά πράγματα για το τέλος, να το διασκεδάσουμε και λίγο...

1. Οι περισσότεροι κάποτε ήταν "άσχετοι". Απλά μερικοί το ξεχνάνε. Υπάρχουν βέβαια και εξαιρέσεις, που με το που κάθησαν σε pc χακέψανε κατα λάθος το πεντάγωνο. Μιλάμε για ταλέντα..

2. Προς emcpn (και το υπόλοιπο φόρουμ), ελπίζω να μην παρεξηγήθηκες που σε είπα έμπειρο χρήστη. Απο ότι ξέρω δίνεις κατανοητές απαντήσεις.

3. Για να ξέρετε εσείς οι "άσχετοι", υπάρχουν "έμπειροι" χρήστες που μπορούν να καταστρέψουν ή/και να κατακτήσουν τον κόσμο απο το σπίτι τους, μέσω κονσόλας. Το αξιοπερίεργο είναι οτι δεν σας ενδιαφέρει.

Το θέμα με αφορά επειδή έκανα την αρχική δημοσίευση, οπότε ας πω κι εγώ το κάτι τις μου.

Το δημοσίευμα είναι μετάφραση που έκαναν ο Θοδωρής και ο Λευτέρης σε ένα πολύ καλό blog post της Kathy Sierra.

Τους ζήτησα να το αναδημοσιεύσω εδώ, επειδή νόμιζα τότε ότι έτσι έπρεπε να είναι η κοινότητά μας. Και από την ανταπόκριση τότε φάνηκε ότι πολλοί συμμερίζονταν τις απόψεις μου. Από τότε πέρασε πολύς καιρός, ίσως σε κάποια σημεία να κάναμε λάθη, ίσως να φερθήκαμε κι εμείς με τον τρόπο που λέει ο Teddy, αλλά προσωπικά εξακολουθώ να πιστεύω στην αλήθεια αυτού του κειμένου. 

Πλοιάρχέ μου, δεν ειμαι βέβαιος ότι μπορεί κανείς να απαντήσει σε κάτι αν δεν το γνωρίζει. Νομίζω όμως ότι η προβληματική του κειμένου δεν ήταν "πείτε ότι σας κατέβει" αλλά "μπείτε στη λογική να βοηθησετε τον άλλο, ακόμα κι αν πρέπει να διαβάσετε/ψάξετε κι εσείς για το πρόβλημά του". Αυτό είναι το ρεζουμέ: σκοπός του κειμένου, και δικός μας κατ' επέκταση, ήταν να δώσει τους νέους χρήστες να καταλάβουν ότι στο ελεύθερο λογισμικό _υπάρχει ακόμα_ η κουλτούρα του "δίνω πίσω με όποιον τρόπο μπορώ" - κι ένας από αυτούς τους τρόπους είναι η υποστήριξη ακόμα πιο νέων χρηστών ώστε να λύσουν τα όποια προβλήματά τους μέσα από το φόρουμ μας. Στη τελική, ένας όμορφος τρόπος να μαθαίνεις το linux (αλλά και το κάθετί) είναι με το να προσπαθείς να λύσεις ένα πρόβλημα....

 

dimitris]Νομίζω όμως ότι η προβληματική του κειμένου δεν ήταν "πείτε ότι σας κατέβει" αλλά "μπείτε στη λογική να βοηθησετε τον άλλο, ακόμα κι αν πρέπει να διαβάσετε/ψάξετε κι εσείς για το πρόβλημά του". Αυτό είναι το ρεζουμέ: σκοπός του κειμένου, και δικός μας κατ' επέκταση, ήταν να δώσει τους νέους χρήστες να καταλάβουν ότι στο ελεύθερο λογισμικό _υπάρχει ακόμα_ η κουλτούρα του "δίνω πίσω με όποιον τρόπο μπορώ" - κι ένας από αυτούς τους τρόπους είναι η υποστήριξη ακόμα πιο νέων χρηστών ώστε να λύσουν τα όποια προβλήματά τους μέσα από το φόρουμ μας. Στη τελική, ένας όμορφος τρόπος να μαθαίνεις το linux (αλλά και το κάθετί) είναι με το να προσπαθείς να λύσεις ένα πρόβλημα....

+1

 

=========================================================

έτσι είναι όπως τα είπες, αυτό που δυστυχώς κάνουν άλλες κοινότητες είναι να αποθαρρύνουν νέους - μέτριους χρήστες.
open source for open minds not narrow minds.
Λινουξάς γίνεσαι δεν γεννιέσαι πως να το κάνουμε δηλ, κάποιοι σε άλλο φόρουμ δεν λένε να το καταλάβουν αυτό πρόβλημα τους.

Προσπαθώ και εγώ να φτιάξω μια κοινότητα γύρω από το hardware, αλλά μάλλον χωρίς επιτυχία μέχρι στιγμής. Καθώς, εγώ δεν έχω γνώσεις,  αλλά το ψάχνω. Δημιούργησα ένα σχετικό blog στο blogspot, με μικρή επισκεψιμότητα μέχρι τώρα. Από τις 14/04/2012 μέχρι σήμερα 510 προβολές.