Εργαστήρι πληροφορικής Δημοτικού σχολείου βασισμένο σε σχολίνουξ

GeKo | Τετ, 01/19/2011 - 16:23 | 11' | 9

Όσοι από εσάς έχετε δει τη ταινία “the social network”, θα θυμάστε τη φράση του Justin Timberlake “...a million dollars is not cool. You know what is cool? A billion dollars”. Λέω να την αλλάξω λίγο σε κάτι σαν αυτό “ένα εργαστήρι πληροφορικής σε σχολείο που λειτουργεί πάνω σε windows 3.11 και θα κοστίσει 7000 ευρώ - για αναβάθμιση και να γίνει λειτουργικό στις μέρες μας - δεν είναι εντυπωσιακό. Ξέρεις τι είναι εντυπωσιακό; Να κοστίσει μόνο λίγους καφέδες σε χρήματα και λίγο από τον ελεύθερο μας χρόνο”. Βέβαια κάτι τέτοιο θα ήταν εφικτό μόνο αν βασιζόμασταν σε ανοιχτό λογισμικό, γιατί μόνο για τις άδειες, ακόμα και αν είχαμε το hardware, θα μας κόστιζαν κάτι παραπάνω από χιλιάρικο για λίγους μόλις υπολογιστές. Για να μην αναφερθώ σε άδειες office και αντιικών προγραμμάτων (και τις ανανεώσεις τους κάθε χρόνο). Και φυσικά επειδή η συντήρηση κοστίζει αρκετά σε χρήματα πρέπει να παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα.

Όλοι μας γνωρίζουμε ότι η παιδεία μας χωλαίνει στο τομέα της πληροφορικής. Οι πιο τυχεροί από εμάς περάσαμε από εργαστήρια πληροφορικής με αρχαίους υπολογιστές και μαθήματα logo και basic. Ενώ οι περισσότεροι έχαναν το μισό χρόνο από το μάθημα μπροστά σε μια οθόνη που έγραφε “now loading (με κάρβουνο το τρένο)”. Μη φανταστείτε ότι το σκηνικό έχει αλλάξει ακόμα και αν έχουν περάσει δεκαετίες από τότε που διεξαγόταν το μάθημα της πληροφορικής με αυτό το τρόπο.

Είναι όμως εφικτό να φτιάξουμε ένα μηδενικού κόστους εργαστήρι πληροφορικής; Όνειρο θερινής νυχτός; Το προσπαθήσαμε και τα καταφέραμε χωρίς ιδιαίτερο κόπο και σας παρουσιάζουμε τα διαπιστευτήρια:

 

Πως είναι δυνατόν να μη κόστισαν τίποτα παρά μόνο κάτι καφέδες (και λίγες τυρόπιτες για μίζα);

Καταρχάς οι υπολογιστές προήλθαν από δωρεές εταιριών που πιθανότατα να τους έστελναν στην ανακύκλωση. Καλό θα ήταν να υπήρχε ένας κεντρικός φορέας που θα αναλάμβανε να διαχειριστεί τα “ηλεκτρονικά σκουπίδια” των εταιριών (ή των δικών μας) και να έκανε μια διαλογή για το ποια μπορούν να αξιοποιηθούν ακόμα και σήμερα και ποια πρέπει να πάνε όντως στην ανακύκλωση. Δυστυχών αν και έχουν γίνει προσπάθειες από κάποιους δήμους, θα πρέπει να αναζητήσετε - με γραπτή επιστολή κυρίως - τους υπολογιστές και να κάνετε τη διαλογή εσείς οι ίδιοι.

Το κόστος της καλωδίωσης – δικτύωσης προήλθε από το ταμείο του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του σχολείου (1 ευρώ από κάθε μαθητή – κόστος ούτε ενός καφέ - είναι υπεραρκετό για να καλύψει αυτό το κόστος και στο τέλος μας περίσσεψαν και χρήματα για αγορά ενός βιντεοπροβολέα). Για λειτουργικό προτιμήθηκε το sxolinux (Πληροφορίες εδώ www.sxolinux.gr). Το Σχολίνουξ βασίζεται σε διανομή ubuntu και είναι ειδικά για παιδιά δημοτικού (υπάρχουν και άλλες εκδόσεις για άλλες βαθμίδες εκπαίδευσης) που ο φίλος μας ο Δημήτρης Καλαμάρας έχει επιμεληθεί με πολύ μεράκι.

Πάνω σε αυτά εγκαταστήσαμε τα αποθετήρια του πιστοποιημένου εκπαιδευτικού λογισμικού για τη Α'βάθμια εκπαίδευση (δείτε εδώ:http://ts.sch.gr/repo-pages/about-ts-repo ). Εκεί θα βρείτε λογισμικό (στα ελληνικά πάντα) για νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο και ΤΕΕ.

Οι έχτρα εφαρμογές αυτές λόγω όγκου (μόνο για το δημοτικό ήταν 2,2GB!)και μειωμένης ταχύτητας πρόσβασης στο διαδίκτυο, περάστηκαν με το keryx απλά, νοικοκυρεμένα και αυτοματοποιημένα. Η εγκατάσταση αποθετηρίων θα βοηθήσει σε μελλοντική αναβάθμιση των εφαρμογών.

Άξιο σημείωσης είναι ότι η εγκατάσταση δικτυακού πολυμηχανήματος έγινε σε δευτερόλεπτα και πλέον όλα τα μηχανήματα μπορούν να εκτυπώσουν και να σαρώσουν έγραφα - το αναφέρω γιατί με εξέπληξε η ευκολία εγκατάστασής του σε χρόνο μηδέν!

Το τελικό αποτέλεσμα; Παλιά μηχανήματα που προορίζονταν για σκουπίδια, χωρίς αναβάθμιση (να σημειωθεί ότι λειτουργούν όλα με 256ΜΒ μνήμης & celeron 1,8GHz και πάνω και μάλιστα πετάνε - δε χρησιμοποιούνται άλλωστε για υπολογισμό του pi και για επίλυση εξισώσεων Fourier) έκαναν ένα τέλειο εργαστήρι πληροφορικής το οποίο δάσκαλοι και μαθητές ακόμα και Α' δημοτικού μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς ιδιαίτερη καθοδήγηση και να μάθουν από αυτό!

Και το καλύτερο; Όλα δωρεάν....free as in free beers

Μακάρι τα εργαστήρια αυτά να μας τα έκανε πραγματικότητα το κράτος, αλλά αν λάβουμε υπόψιν μας το κόστος των απλών “text editor based” σελίδων του ελληνικού δημοσίου, τότε καταλαβαίνετε πόσο θα κόστιζαν τα εργαστήρια.

Μιας που ξεκίνησα με αναφορά ταινίας, να κλείσω με ένα “teaser trailer”. Μαζέψτε τις απορίες σας και θα επιστρέψω με έναν οδηγό για το πως να κάνετε και εσείς στον ελεύθερό σας χρόνο κάτι αντίστοιχο, αλλά και με μια παρουσίαση για το πως δέχτηκαν και αξιοποίησαν το εργαστήρι οι μαθητές και οι δάσκαλοι του σχολείου.

Τώρα το μόνο που μένει είναι να πάει στο σχολείο και ένας δάσκαλος πληροφορικής που από το Σεπτέμβρη περιμένουν τα παιδιά.

Πως είναι δυνατόν να μη κόστισαν τίποτα παρά μόνο κάτι καφέδες (και λίγες τυρόπιτες για μίζα);

 

Καταρχάς οι υπολογιστές προήλθαν από δωρεές εταιριών που πιθανότατα να τους έστελναν στην ανακύκλωση. Καλό θα ήταν να υπήρχε ένας κεντρικός φορέας που θα αναλάμβανε να διαχειριστεί τα “ηλεκτρονικά σκουπίδια” των εταιριών (ή των δικών μας) και να έκανε μια διαλογή για το ποια μπορούν να αξιοποιηθούν ακόμα και σήμερα και ποια πρέπει να πάνε όντως στην ανακύκλωση. Δυστυχών αν και έχουν γίνει προσπάθειες από κάποιους δήμους, θα πρέπει να αναζητήσετε - με γραπτή επιστολή κυρίως - τους υπολογιστές και να κάνετε τη διαλογή εσείς οι ίδιοι.

 

Το κόστος της καλωδίωσης – δικτύωσης προήλθε από το ταμείο του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του σχολείου (1 ευρώ από κάθε μαθητή – κόστος ούτε ενός καφέ - είναι υπεραρκετό για να καλύψει αυτό το κόστος και στο τέλος μας περίσσεψαν και χρήματα για αγορά ενός βιντεοπροβολέα). Για λειτουργικό προτιμήθηκε το sxolinux (Πληροφορίες εδώ www.sxolinux.gr). Το σχολίνυξ είναι βασισμένο σε διανομή ubuntu ειδικά για παιδιά δημοτικού (υπάρχουν και άλλες εκδόσεις για άλλες βαθμίδες εκπαίδευσης) που ο φίλος μας ο Δημήτρης Καλαμάρας έχει επιμεληθεί με πολύ μεράκι.

 

Πάνω σε αυτά εγκαταστήσαμε τα αποθετήρια του πιστοποιημένου εκπαιδευτικού λογισμικού για τη Α'βάθμια εκπαίδευση (δείτε εδώ: http://ts.sch.gr/repo-pages/about-ts-repo ). Εκεί θα βρείτε λογισμικό (στα ελληνικά πάντα) για νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο και ΤΕΕ.

Οι έχτρα εφαρμογές αυτές λόγω όγκου (μόνο για το δημοτικό ήταν 2,2GB!)και μειωμένης ταχύτητας πρόσβασης στο διαδίκτυο, περάστηκαν με το keryx απλά, νοικοκυρεμένα και αυτοματοποιημένα. Η εγκατάσταση αποθετηρίων θα βοηθήσει σε μελλοντική αναβάθμιση των εφαρμογών.

 

Άξιο σημείωσης είναι ότι η εγκατάσταση δικτυακού πολυμηχανήματος έγινε σε δευτερόλεπτα και πλέον όλα τα μηχανήματα μπορούν να εκτυπώσουν και να σαρώσουν έγραφα - το αναφέρω γιατί με εξέπληξε η ευκολία εγκατάστασής του σε χρόνο μηδέν!

Φόρουμ
Δώσε αστέρια!

MO: 5 (ψήφοι: 1)

Σχόλια

Τα λόγια σου φίλε Geko είναι μουσική στα αυτιά μου, κ οι φωτό από ένα ελληνικό σχολικό εργαστήριο με linux μου έφτιαξαν τη μέρα. Να'σαι καλά κ πάντα τέτοια!

Ότι και να πω είναι λίγο !!! Ένα τεράστιο μπράβο από μένα φίλε μου !!!!

Μακαρι ολοι οι καθηγητες να ειχαν ορεξη και θεληση σαν τη δικια σου!
Τετοιοι καθηγητες ειναι παραδειγμα για τους μαθητες!
Μπραβο σου και απο εμενα!

εμεινα κάγκελο..Foot in mouth  δεν πιστευα αυτί που εβλεπα.  και το δεχτηκαν αβίαστα στο  σχολείο? - Δημόσιο είναι?  ευγε  για την πρωτοβουλία. Αμα θει ο ανθρωπος..

Πολλά μπράβο και για την πρωτοβουλία αλλά και για τη διανομή!

Ευχαριστούμε πολύ GeKo και για το δημοσίευμα αλλά κυρίως και για την προσωπική εργασία που έβαλες για να στήσεις το Σχολίνουξ στο εργαστήριο.

Είναι πολύ ωραίο το να γνωρίζεις ότι αυτό που φτιάχνεις χρησιμοποιείται κάπου και μάλιστα ακριβώς για τον σκοπό που το προόριζες. Αντε και εις ανώτερα μας εύχομαι! :)

Θα ήταν πολύ βοηθητικό να έγραφες, αν είναι δυνατόν, και κάποια σχόλια από τους ίδιους τους μαθητές για τη διανομή.

 

Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια και ελπίζω να μην μείνει το μοναδικό εργαστήρι με linux, άλλωστε δε χρειάζεται και πολύ κόπο. Όσο για τα σχόλια των ίδιων των μαθητών θα ήθελα να τους αφήσω 2-3 εβδομάδες μαζί με τους δασκάλους να λειτουργήσουν το εργαστήρι χωρίς καμία καθοδήγηση από εμένα και μετά να πάω μια βόλτα να δω πως τα πηγαίνουν...ξέρω ότι 2-3 βδομάδες είναι αρκετός χρόνος, αλλά μη ξεχνάτε ότι είμαστε λίγο τεχνοφοβικοί σα λαός. Η πρώτη μου εντύπωση πάντως ήταν αρκετά θετική...μια μαθήτρια της Α' δημοτικού είχε τρυπώσει την ώρα που έδειχνα στους δασκάλους τη διανομή, είχε φορτώσει firefox και είχε μπει σε μια γνωστή σελίδα με flash games και έπαιζε!

Απέδειξες ότι είναι εφικτό να δημιουργήσεις ένα εργαστήρι πληροφορικής με καλή διάθεση και ανοιχτό λογισμικό.



Δικαιολογίες τέλος για τους στενοκέφαλους του φαύλου Ελληνικού Υπουργείου Αμορφωσιάς.