Classes και Objects - Η Θεωρία

WiludrakeGR | Πέμ, 03/13/2008 - 23:24 | 7' | 2

Η κλασσική αναλογία για να κατανοήσετε τον OOp είναι αυτή με το αμάξι.
Υποθέστε λοιπόν ότι οδηγάτε το αυτοκίνητο σας και θέλετε να πάτε πιο γρήγορα. Γι αυτό πατάτε περισσότερο το
γκάζι. Τόσο απλό.

Τι πρέπει να προηγηθεί όμως πριν μπορέσετε να το κάνετε αυτό ;

1) Πρέπει να κατασκευαστεί το αυτοκίνητο.
2) Για να κατασκευαστεί το αυτοκίνητο πρέπει να υπάρχουν μηχανολογικά σχέδια αυτού.
3) Αυτά τα σχέδια, περιλαμβάνουν τα σχέδια για το γκάζι, το φρένο, το τιμόνι κλπ κλπ.

Κατά μία έννοια λοιπόν, το πετάλι για το γκάζι/φρενο κλπ, στην ουσία "κρύβει" τον μηχανισμό της επιτάχυνσης
του αυτοκινήτου. Ετσι, όλος ο κόσμος ξέρει να οδηγάει πολύ εύκολα, χωρίς να γνωρίζει πως λειτουργεί ένα
αυτοκίνητο.

Αυτός ο μηχανισμός γίνεται μέσω μιας function. Η function περιέχει όλα αυτά τα σχέδια της επιτάχυνσης ώστε oταν πατάμε το πετάλι του γκάζι, το αυτοκίνητο να επιταχύνει. Υπάρχει επίσης μια άλλη function, η οποία περιέχει τον μηχανισμό για να σταματάει το αμάξι όταν πετάμε φρένο. Ακόμα, υπάρχει κι άλλη function που περιέχει τον μηχανισμό για να στρίβουμε το αμάξι με το τιμόνι. Όλες αυτές οι functions περιέχουν του μηχανισμούς για λειτουργίες του αυτοκινήτου.

Τον οδηγό όμως, δεν τον ενδιαφέρει ο μηχανισμός αλλά η λειτουργία της function (δηλαδή να γκαζώνει, να φρενάρει και στρίβει).

Class, λοιπόν, είναι μια συλλογή - ένα σπίτι - που στεγάζει αυτές τις functions, σαν το σπίτι του μηχανικου που έχει στο γραφείο του
τα σχέδια του νέου μοντέλου αμαξιού της εταιρίας. Σε μία class μπορείς να έχεις μέσα της, 1 ή και περισσότερες member function. Όλες τους
όμως, όπως είπαμε, θα περιέχουν μηχανισμούς που αφορούν λειτουργίες της Class. Όπως τα σχέδια του μηχανικού (σχεδιο για το γκαζι, σχέδιο για το φρενο κλπ) λειτουργίες του αυτοκινήτου.
Όμως δεν μπορούμε να οδηγήσουμε τα σχέδια. Δεν μπορούμε να πατήσουμε το γκάζι πάνω στην κόλα Α2 που σχεδιάσαμε το γκάζι και να πάρει κινηθεί
το αυτοκίνητο στη ζωγραφιά-σχέδιο. Πρέπει λοιπόν, κάποιος, να κατασκευάσει ένα πραγματικό αυτοκίνητο. Να περάσει από το χαρτί στην
πραγματικότητα της ζωής μας. Έτσι, λοιπόν, αφού έχουμε τα μηχανολογικά σχέδια (δηλαδή την Class), φτιάχνουμε ένα αυτοκίνητο
(δηλαδή ένα Object της Class). Φυσικά μπορούμε να φτιάξουμε 1 και περισσότερα αυτοκίνητα από ένα σχέδιο - άρα μπορούμε να φτιάξουμε ένα ή
και περισσότερα Objects από μια Class. Η Class - δηλαδή τα μηχανολογικά σχέδια του αυτοκινήτου - περιέχουν τους μηχανισμούς
(member functions) οι οποίεις θα υλοποιηθούν με την σειρά τους στο αυτοκίνητο που θα κατασκευάσουμε (δηλαδή το Object).Όταν
πατάτε το γκάζι, τότε στην ουσία καλείται μία λειτουργία του αυτοκινήτου : την επιτάχυνση. Ανάλογα, στην C++, στέλνετε μυνήματα στο
Object (αυτοκίνητο)για να επιταχύνει. Αυτή η διαδικασία της "κλήσης" ενός μηχανισμού/ μιας λειτουργίας(member function) της
Class(μηχανολογικα σχέδια αυτοκινήτου) για να υλοποιηθεί από το Object(αυτοκίνητο) λέται member-function call ή αλλιώς Object Service Request. Κάθε
αυτοκίνητο όμως, έχει το δικό του χρώμα, το δικό το σαλόνι, το δικό του max ταχύτητας, ξεχωριστή δεξαμενή καυσιμων κλπ. Μπορεί να είναι
αυτοκίνητο που προέρχεται από το ίδιο μηχανολογικό σχέδιο. Toyota Auris θα βρείς σε πολλά μοντέλα. Όλα όμως προέρχονται από το ίδιο
σχέδιο. Είναι απλώς διαφορετικά μοντέλα. Σε τι διαφέρουν δηλαδή ; Στις ιδιότητες (attributes). Αρα κάθε object που μπορεί να προέρχεται από
μια Class μπορεί να διαφοροποιείται από ένα Object που προέρχεται από  την ίδια Class, γιατί θα έχει διαφορετικά attributes (πχ διαφορετικό
χρωμα). Προσέξτε όμως, οι ιδιότητες (attributes) ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ μέρος του μηχανολογικού σχεδιού (δηλαδή της Class) αλλά είναι μέρος που
στεγάζεται στο Object καθ' αυτό. Εν ολίγης, function (member function) : Ο μηχανισμός που υλοποιεί τις διάφορες λειτουργίες
ενός προγράμματος. Το "πώς" της υλοποιεί, παραμένει "κρυφό" μέσα στην function και δεν σας ενδιαφέρει. Class είναι μια συλλογή απο
πληροφορίες - λειτουργίες - μηχανισμούς, που "κρύβονται" μέσα στις member functions (δηλαδή functions που είναι μέλη της Class). Object
είναι αντίτυπο (instance) - υλοποίηση της Class. πχ ενα αυτοκίνητο που έχει μονο γκάζι. πχ ένα αλλό που έχει και γκαζι και φρένο. Attributes είναι οι ιδιότητες του κάθε αντικειμένου ξεχωριστά (πχ το χρώμα του).

Δώσε αστέρια!

MO: (ψήφοι: 0)

Σχόλια

Μπράβο. Πολύ καλό και χρήσιμο για object-oriented προγραμματισμό.

Μια απορία. Γιατί είναι έτσι γραμμένο; Θέλω να πω, κάθε γραμμή δεν εκμεταλλεύεται το μέγιστο χώρο που δίνει το φόρουμ και υπάρχουν μερικές γραμμές που έχουν μόνο μια λέξη. Αποτέλεσμα είναι να μην είναι τόσο αναγνώσιμο και να χάνει κάπως...

Μπορείς να το διορθώσεις λίγο;